Thursday, May 8, 2008

Petualang di Tanah Melayu

Beberapa ketika setelah tamatnya PRU12, sebagaimana kadok menaiki junjung, umat Melayu diperlekehkan dengan cabaran demi cabaran oleh mereka yang jelas tidak meunjukkan kesetiaan kepada Perkara Kedua Rukun Negara Malaysia yang berbunyi: Kesetiaan Kepada Raja dan Negara. Ironinya, PKR dan PAS begitu senyap seolah merestui apa yang diperkatakan oleh 'Kapal Singah' yang cuba menyemarakkan api perkauman di kalangan rakyat. 'Kapal' yang membawa api ini adalah sebuah kapal yang baru dibaikpulih dan terkial-kial bergerak yang 'Singah' dari sebuah negara India. Terlupa atau teruja dengan sistem beraja yang telah dihapuskan di negara asal, cabaran ini dilihat oleh umat Melayu sebagai satu usaha untuk memperlekehkan Sistem Beraja yang menjadi tonggak kepada umat Melayu dinegara ini.

Bagaimana pula umat Melayu melihat cabaran ini? Sebagaimana biasa, ada yang begitu marah dan ada ahli Parlimen yang mengusulkan supaya membincangkan di Parlimen tindakan 'Kapal Singah' menderhaka kepada Raja Melayu. Namun, tidak adakah Pertubuhan Melayu atau Parti Politik Melayu yang mahu menggunakan teknologi DAP dan PAS untuk memulakan demonstrasi di depan kediaman penderhaka ini? Bertambah sedihnya melihat gelagat UMNO Perak yang cuba menunjukkan perasaan kecewa mereka di depan Istana! Elok bebenor jika UMNO Perak membawa umat Melayu Perak bertafakur di depan kediaman penderhaka ini. Jika Dato' Maharaja Lela sanggup membunuh penderhaka British kerana menghina Sultan, takkan UMNO Perak setakat mampu tunjuk perasaan saja. Itupun tunjuk perasaan di depan Istana. Mana perginya semangat kepahlawanan Dato Maharaja Lela yang mengalir ke darah cucu cicit umat Melayu Perak? Bukanlah niat teman nak suruh berbunuh tetapi setidaknya kejorlah penderhaka ini sampai ke rumah beliau.

Ironinya, sebagaimana kata Tun Mahathir, inilah arah haluan perjuangan DAP dan umat Melayu termasuk PAS boleh membayangkan apa akan jadi jika DAP memerintah negara ini. Selain dari berkehendakkan lebih banyak babi diternak di Tanah Melayu, setiap aspek yang bertuankan 'agenda rakyat' (atau lebih jelas agenda Malaysian Malaysia) sebagai ganti agenda Melayu akan dicuba dilaksanakan atas nama 'KeAdilan'. Walaupun PAS menyatakan Peristiwa 13 Mei sebagai polemik dalam politik, namun saya percaya Tanah Melayu akan menghadapi satu lagi Peristiwa 13 Mei jika penderhakaan dan kebiadapan tidak ditangani.

Mengambilkira sensitiviti umat Melayu di Tanah Melayu, elok sangat jika DAP mula mempelajari apa yang boleh diperkatakan dan apa yang tidak boleh diperkatakan.

No comments: